Hur vet man vilket däck som ska sitta var?
Kommer vi inte alla ihåg den gången vi stod i garaget, stirrade på ett gäng bilhjul och undrade exakt vilket däck som ska sitta var? Och ja, det är viktigt eftersom felaktigt monterade däck kan påverka din bils prestanda och säkerhet. Vi dyker rakt in!
Varför är det viktigt att veta?
Faktum är att många av oss, inklusive jag själv en gång i tiden, har ingen aning om vilket däck som ska gå var. Vi tänker egentligen bara ”däck är däck, eller hur?”. Och det är där vi har fel. Att montera däck på rätt sätt kan göra en enorm skillnad för vår bils grepp, hantering, bränsleekonomi och till och med dess livslängd.
Så, hur vet vi vilka däck som ska sitta var?
Först, se till att dina däck har jämn slitage. Om de varierar alltför mycket i slitage, bör de roteras. I allmänhet ska de däck som har bäst grepp (som regel de minst slitna) alltid vara bak för att motverka överstyrning.
Men hur vet du vilket däck som är slitna mest? Det finns faktiskt en mycket enkel teknik för att kontrollera detta. Sök bara efter slitbanans mönsterindikator (en liten bula i spåret av slitbanan), om denna är nivå med slitbanans topp så är däcket slitet och bör bytas.
Och sist men inte minst, alltid dubbelkolla din bils instruktionsbok. Det kan tyckas uppenbart, men många av oss glömmer att tillverkarna faktiskt ger oss alla dessa uppgifter!
Däckposition | Slitagekontroll | Grepp |
---|---|---|
Fram | Kontrollera regelbundet | Norman hantering |
Bak | Kontrollera regelbundet | Bäst grepp |
Så det är allt! Det kanske verkar vara en jobbig uppgift, men att kontrollera dina däck och förstå vilka som ska sitta var behöver inte vara komplicerat. Ta dig tid och gör det rätt – bilens prestanda och säkerhet beror på det. Lycka till!